Jeszcze przed pandemią Covid-19 problem stresu w miejscu pracy dotykał dużej części pracowników. Stres taki odczuwamy, jeśli jesteśmy przeciążeni obowiązkami i nie jesteśmy w stanie sprostać stawianym nam oczekiwaniom. Stres mogą również wywoływać takie sytuacje jak strach przed zrobieniem czegoś niewłaściwego lub zdenerwowaniem przełożonego czy kolegi.
Pamiętaj, że to, co dla jednego pracownika jest stresujące, dla innego może być stymulujące. Sposób, w jaki Twój pracownik reaguje na stres jest wynikiem jego osobistej sytuacji i dotychczasowych doświadczeń. Dla pracowników, którzy przeżywają trudne chwile w życiu osobistym i nie mają wsparcia terapeuty nawet niewielka ilość stresu w miejscu pracy może być przytłaczająca.
Dlaczego stres w miejscu pracy stanowi problem?
Stres w miejscu pracy kosztuje pracodawców całkiem sporo. Jeszcze przed wybuchem pandemii firma Deloitte szacowała, że problemy ze zdrowiem psychicznym kosztowały brytyjskich pracodawców około 45 miliardów funtów rocznie. Stres, spowodowany przez presenteeism, czyli kulturę ciągłego bycia w gotowości połączonym z brakiem wsparcia jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do złego stanu zdrowia psychicznego.
Stres w miejscu pracy może powodować:
- zwiększoną absencję pracowników,
- wyższą rotację pracowników,
- niższą jakość produktów lub usług,
- niższą satysfakcję klienta,
- niskie morale pracowników;
Nie wiesz, jak sytuacja z poziomem stresu wygląda w Twojej firmie? Oto 4 sposoby na sprawdzenie sytuacji w Twoim otoczeniu. Odpowiedz sobie na następujące pytania:
1. Czy słyszysz śmiech?
Nie każdy chce i potrafi rozmawiać z szefem szczerze i na luzie, więc może być ciężko sprawdzić poziom zadowolenia pracownika podczas rozmów 1:1. Lepszą opcją jest obserwacja pracowników podczas dnia pracy. Przechadzając się po biurze możesz zaobserwować, czy rozmawiają swobodnie między sobą i śmieją się. Czy w ogóle spędzają czas we wspólnych przestrzeniach, jedzą razem lunch? Jeśli tak, wspaniale! Tego typu zachowania społeczne wskazują zazwyczaj na poczucie przynależności i wysoki poziom komfortu w miejscu pracy. Jeśli Twoi pracownicy mają dobre relacje, są gotowi do częstszych dyskusji, które prawdopodobnie przyniosą nowe pomysły i poczucie zadowolenia z pracy. Pamiętaj jednak, że niektórzy ludzie są z natury introwertyczni. Ale jeśli ktoś, kto zwykle jest bardzo otwarty, zaczyna się izolować, może to być oznaką stresu i powodem do niepokoju.
2. Czy deadline’y nie są nagminnie przekraczane?
Jeśli Twój zespół nie dotrzymuje terminów, powinieneś dowiedzieć się, dlaczego tak się dzieje. Znalezienie odpowiedzi na to pytanie nie zawsze jest tak proste, jak może się wydawać. Może Twoi pracownicy mają zbyt dużo obowiązków, są pod zbyt dużą presją lub… unikają współpracowników, z którymi mają problemy. Zastanów się, czy w zespole nie doszło do atrofii relacji. A może są jakieś potrzeby szkoleniowe, które nie zostały zaspokojone?
3. Czy spada wydajność?
Okazuje się, że szczęście ma bezpośredni wpływ na efektywność pracy. Raport The Wellness Institute “Well being w praktyce” wskazuje, że szczęśliwi pracownicy są o 43% bardziej produktywni i 86% bardziej kreatywni. Osoba pełna dobrej energii lepiej i chętniej wykonuje swoją pracę. Jeśli efektywność w Twoim zespole czy całej firmie spada, sprawdź, czy nie jest to skutek nadmiernego stresu i poczucia nieszczęścia w całej organizacji.
4. Czy wzrasta wskaźnik rotacji pracowników?
To pewnie wydaje się oczywiste, ale warto zwracać na to uwagę. Warto również śledzić, kto odchodzi. Czy tylko jeden dział rotuje? Czy rotacja jest wyższa w określonych grupach demograficznych? Zbadanie wskaźnika rotacji może być jednym ze sposobów na rozwiązanie problemu niezadowolenia w miejscu pracy.
5. Czy absencja pracowników jest wysoka?
Sezon grypowy? A może jednak coś zupełnie innego… Wzrost liczby dni chorobowych może wskazywać na niekorzystne środowisko pracy. Długotrwały stres przyczynia się wiele innych problemów zdrowotnych, takich jak nadciśnienie, choroby serca, otyłość i cukrzyca. Stres może zaburzać sen, powodować problemy żołądkowo-jelitowe, nasilać bóle głowy. Jeśli Twój zespół choruje coraz częściej, może to być symptom, że atmosfera w całej organizacji nie jest zdrowa. Tymczasem zgodnie z raportem “Well being w praktyce” szczęśliwi pracownicy o 36% rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich.