Skip to main content

Strach jest jedn膮 z najpot臋偶niejszych emocji. Ma bardzo silny wp艂yw na umys艂 i cia艂o. Mo偶e pojawia膰聽si臋 w sytuacji bezpo艣redniego zagro偶enia, ale tak偶e w obliczu wydarze艅, kt贸re nie s膮 niebezpieczne, takich jak egzaminy, wyst膮pienia publiczne, nowa praca, randka, a nawet impreza. Jest to naturalna reakcja na zagro偶enie, kt贸re mo偶e by膰 rzeczywiste lub postrzegane jako rzeczywiste.

Dwa dni temu obudzili艣my si臋聽w nowej rzeczywisto艣ci. Putin zaatakowa艂 Ukrain臋, zarz膮dzaj膮c inwazj臋 na pe艂n膮 skal臋. Dla tych z nas, kt贸rzy obserwuj膮 sytuacj臋 z daleka – uczucie bezradno艣ci i smutku mo偶e by膰 przyt艂aczaj膮ce. Je艣li odczuwasz niepok贸j i strach w zwi膮zku z obecn膮 sytuacj膮 na 艣wiecie, nie jeste艣 sam.

Sandra de Monte, za艂o偶ycielka MindBerry Group, absolwentka Harvardu i Regents University w Londynie w zakresie zdrowia globalnego, psychoterapii i doradztwa, twierdzi, 偶e stres i niepok贸j, kt贸re mo偶emy teraz odczuwa膰, s膮 bezpo艣rednio zwi膮zane z dotkliwym poczuciem bezradno艣ci:

鈥淣iepokoj膮ce wydarzenia na Ukrainie, co zrozumia艂e, wywo艂uj膮 niepok贸j u ludzi na ca艂ym 艣wiecie. Takie niepokoj膮ce wiadomo艣ci mog膮 w subtelny i dramatyczny spos贸b wp艂ywa膰 na nasze my艣li i zachowania. Niestety, tego typu wydarzenia cz臋sto przypominaj膮 nam o tym, jak wiele okoliczno艣ci i sytuacji wp艂ywaj膮cych na spo艂ecze艅stwo jest poza nasz膮 kontrol膮.

Mimo, 偶e nie znajdujemy si臋 na pierwszej linii frontu i wci膮偶 nie wiadomo, w jaki spos贸b te globalne wydarzenia mog膮 bezpo艣rednio wp艂yn膮膰 na nasze 偶ycie, stres zwi膮zany ze s艂uchaniem o rozwijaj膮cym si臋 kryzysie mo偶e przejawia膰 si臋 w naszych codziennych rutynowych czynno艣ciach, my艣lach i zachowaniach.

Niepokoj膮ce wydarzenia wywo艂uj膮 szeroki zakres uczu膰, takich jak niepok贸j, strach, frustracja, a nawet poczucie odr臋twienia, kt贸re mog膮 wp艂ywa膰 na relacje z osobami z otoczenia

Mo偶na r贸wnie偶 zauwa偶y膰 wzrost poziomu stresu, co powoduje uczucie wyczerpania lub trudno艣ci z zasypianiem. Jest to reakcja organizmu na zmiany”.

Co zrobi膰, je艣li wojna na Ukrainie budzi obawy i l臋ki?

  • Zaakceptuj my艣li i uczucia, kt贸re si臋 pojawiaj膮. Negatywne uczucia, takie jak z艂o艣膰, obrzydzenie, strach i b贸l, s膮 cz臋sto trudne do zaakceptowania. Jednak trudne uczucia s膮 tak samo wa偶ne jak uczucia pozytywne. Akceptacja jest sposobem radzenia sobie z trudnymi sprawami. Akceptacja to nie poddawanie si臋 l臋kowi. Uczucia przychodz膮 i odchodz膮, mo偶emy jedynie wp艂ywa膰 na ich intensywno艣膰.
  • Porozmawiaj z kim艣 o swoich my艣lach i uczuciach. Rozmowa pomaga wyja艣ni膰 i zrozumie膰 w艂asne my艣li i uczucia, co pozwala lepiej funkcjonowa膰 w 偶yciu codziennym.
  • Mo偶esz radzi膰 sobie z emocjami, spisuj膮c swoje zmartwienia, obawy i uczucia.
  • Staraj si臋 nie zawiesza膰 si臋 w swoich my艣lach. Dbaj o siebie i mimo obaw staraj si臋 by膰聽dobrym dla siebie i pozwoli膰聽sobie na rzeczy, kt贸re przynosz膮 rado艣膰.
  • Nie zamartwiaj si臋 rzeczami, na kt贸re nie masz si臋 wp艂ywu. Zostaw zmartwienia za sob膮 i skup si臋 na normalnym, codziennym 偶yciu. Dbanie o siebie i utrzymywanie normalnego, codziennego trybu 偶ycia z posi艂kami i zaj臋ciami na 艣wie偶ym powietrzu jest wa偶ne szczeg贸lnie wtedy, gdy przygniataj膮 Ci臋 troski 艣wiata.
  • Ogranicz korzystanie z medi贸w, je艣li wiadomo艣ci wywo艂uj膮 u Ciebie niepok贸j. Um贸w si臋 z samym sob膮, 偶e np. b臋dziesz 艣ledzi艂 wiadomo艣ci tylko dwa razy dziennie.
  • Je艣li masz dzieci, zaakceptuj uczucia i do艣wiadczenia dziecka. Da膰 dziecku czas na podzielenie si臋 swoimi przemy艣leniami. Daj dziecku do zrozumienia, 偶e jeste艣my bezpieczni i prowadzimy w艂asne 偶ycie, a doro艣li pracuj膮 nad tym, by nic z艂ego si臋 nie wydarzy艂o, a je艣li ju偶 si臋 wydarzy, by uda艂o si臋 z tym upora膰.
Dawid Pacha

Founder Pakietu Wsparcia. Pe艂ni艂 role lidera zespo艂贸w ds. innowacji i stratega marketingu online. Wsp贸艂pracowa艂 m.in. z Met膮, Microsoftem, czy Nike. Zna doskonale problemy nowoczesnych firm. Dawid rozwija艂 od zera kilka startup贸w, by艂 tak偶e osob膮 zaanga偶owan膮 osoba w 艣rodowisku marketingowym, software house鈥檕wym i akademickim.