Czas izolacji z powodu pandemii koronawirusa to ogromne wyzwanie. Chcemy wspiera膰 Was w tym trudnym okresie, dlatego na naszym Facebooku organizujemy live鈥檡 z psychologami, na kt贸rych rozmawiamy o tym, jak poradzi膰 sobie ze swoimi emocjami i problemami, kt贸re napotykamy w czasie pandemii.

Zagadnienia poni偶ej to odpowiedzi na najcz臋艣ciej zadawane pytania podczas naszych spotka艅 online. Znajdziecie tu kilka prostych metod pracy ze swoimi emocjami.

Jak radzi膰 sobie z napi臋ciem pojawiaj膮cymi si臋 w rodzinie, spowodowanymi tym, 偶e wszyscy s膮 nagle razem?

  • Daj sobie i innym prawo do bycia napi臋tym i zez艂oszczonym. To normalne w tej nienormalnej sytuacji.
  • Zapewnij sobie w miar臋 mo偶liwo艣ci cho膰 cz臋艣ciow膮 odr臋bno艣膰 (np. po艣wi臋caj膮c kilka godzin w ci膮gu dnia dla samego/samej siebie).
  • W przypadku konflikt贸w w rodzinie/zwi膮zku, gdy ju偶 najsilniejsze napi臋cie ust膮pi, porozmawiajcie, czego oczekujecie od siebie nawzajem i negocjujcie, w jakim zakresie jeste艣cie gotowi do zaspokojenia tych oczekiwa艅.

Jak utrzymywa膰 kontakt z osobami starszymi, wspiera膰 je na odleg艂o艣膰?

  • Utrzymuj kontakt telefoniczny i internetowy.
  • Utrzymuj kontakt telefoniczny i internetowy.
  • Zapytaj o ich potrzeby i oczekiwania.
  • Okre艣l, w jaki spos贸b mo偶na je zaspokoi膰 w bie偶膮cej sytuacji.

Jak sobie radzi膰, kiedy w obecnej sytuacji kto艣 znalaz艂 si臋 w zwi膮zku na odleg艂o艣膰?

  • Zastan贸w si臋, czemu odleg艂o艣膰 od drugiej osoby jest dla Ciebie ci臋偶ka. Jak j膮 rozumiesz? Co sobie wyobra偶asz w zwi膮zku z roz艂膮k膮? Nast臋pnie odpowiedz sobie na pytanie, na ile realistyczne s膮 te obawy. Czy poradzisz sobie, gdyby si臋 spe艂ni艂y
  • Nie podtrzymuj przykrych wyobra偶e艅 i my艣li na temat roz艂膮ki. Skoncentruj my艣li na innych sprawach.

Czy utrzymywa膰 kontakty na 偶ywo z rodzin膮 i znajomymi?

  • W miar臋 mo偶liwo艣ci realizuj zalecenia s艂u偶b. Nawet je艣li my sami i nasi bliscy nie zachorujemy, mo偶emy pe艂ni膰 rol臋 nosicieli i przekazuj膮cych chorob臋.

Co mog臋 zrobi膰, aby poczu膰 si臋 ze sob膮 lepiej, siedz膮c ca艂y czas w domu?

  • Zapytaj siebie 鈥 鈥濩zego brakuje mi, gdy jestem w domu?鈥. Po okre艣leniu tej potrzeby, zastan贸w si臋, w jaki spos贸b mo偶esz j膮 zrealizowa膰. Je艣li nie przychodzi Ci nic do g艂owy, porozmawiaj o tym z 偶yczliwymi osobami: rodzin膮, przyjaci贸艂mi.

Co mog臋 zrobi膰, je艣li brakuje mi si艂y na realizowanie nowych cel贸w, dokszta艂cania si臋?

  • Zapytaj siebie, jakie znaczenie ma dla Ciebie realizacja tych cel贸w? Czy znaczenie to jest w pe艂ni adekwatne? Czy realizowanie ich sprawia, 偶e z jakiego艣 powodu czujesz si臋 gorzej? Jakie masz my艣li zwi膮zane z t膮 aktywno艣ci膮? Kiedy znajdziesz odpowiedzi na te pytania, 艂atwiej zrozumiesz, dlaczego d膮偶enie do tych cel贸w mo偶e sprawia膰 Ci trudno艣ci.
  • Opracuj plan dzia艂ania, kt贸ry w bardziej realistyczny spos贸b uwzgl臋dnia Twoje r贸偶ne potrzeby.

Jak odzyska膰 poczucie czasu? Jak rozgranicza膰 prac臋 zdaln膮 i odpoczynek?

  • Wyznacz sobie dok艂adny harmonogram dnia, z okre艣lonymi, realistycznymi godzinami wstawania, posi艂k贸w, pracy i odpoczynku oraz zasypiania. Po kilku dniach pr贸b jego realizacji stanie si臋 on bardziej nawykowy.

Co zrobi膰, 偶eby przesta膰 my艣le膰 o pandemii przed za艣ni臋ciem. Jak si臋 zrelaksowa膰 i przesta膰 my艣le膰?

  • Gdy pojawi膮 si臋 takie my艣li, potraktuj je wy艂膮cznie jako my艣li, kt贸re nie maj膮 偶adnej mocy sprawczej (podobnie jak fantazje o wygraniu w Lotto). Warto zda膰 sobie spraw臋, 偶e najprawdopodobniej poradzisz sobie z trudno艣ciami, kt贸re Ci臋 dotkn膮, wi臋c nie musisz specjalnie skupia膰 si臋 na my艣lach dotycz膮cych martwienia si臋 i mo偶esz nie po艣wi臋ca膰 im uwagi. To trudne, ale mo偶liwe.

Jak rozmawia膰 z cz艂onkami rodziny o tym, 偶e nie powinni wychodzi膰 z domu dla w艂asnego bezpiecze艅stwa? Jak nam贸wi膰 ich do odpowiedzialnego zachowania? Jak pom贸c nastolatkom w radzeniu sobie z kwarantann膮? Jak sk艂oni膰 osoby wsp贸艂dziel膮ce opiek臋 nad dzieckiem do bardziej odpowiedzialnych zachowa艅?

  • Zapytaj, jakie maj膮 pomys艂y i potrzeby. Je艣li to mo偶liwe, uznaj je za wa偶ne i negocjuj ich realizacj臋 w mniej ryzykowny spos贸b. Unikaj straszenia i zakazywania.
  • W przypadku rozmowy z nastolatkami, warto uzna膰 ich frustracj臋 za naturaln膮 i prawid艂ow膮. Je艣li spos贸b jej wyra偶ania jest trudny do zniesienia, mo偶na wyznaczy膰 precyzyjn膮 granic臋 zachowa艅 niedozwolonych. Opr贸cz tego mo偶na zach臋ci膰 dzieci, by same opracowa艂y spos贸b radzenia sobie z napi臋ciem, mieszcz膮cy si臋 w wyznaczonych przez nas ramach.
  • Je偶eli rozmowa z osobami wsp贸艂dziel膮cymi opiek臋 nad dzieckiem nie przynosi rezultat贸w, a dzia艂ania tych os贸b nara偶aj膮 je na niebezpiecze艅stwo, w tej sytuacji istnieje podstawa do wezwania na pomoc s艂u偶b (np. doniesienia, 偶e nie s膮 przestrzegane zalecenia).

Jak prowadzi膰 terapi臋 i leczenie psychiatryczne w okresie kwarantanny?

  • Objawy zaburze艅 psychicznych mog膮 ulec nasileniu i by膰 niebezpieczne dla funkcjonowania i zdrowia. W razie niepokoju koniecznie skonsultuj si臋 z lekarzem prowadz膮cym lub terapeut膮.

Jak mog臋 by膰 bardziej aktywny i realizowa膰 swoje zadania, nie maj膮c pewno艣ci co do dalszego rozwoju sytuacji (sprawy zwi膮zane z nauk膮, zawodowe)?

  • Og贸lny kszta艂t sytuacji edukacyjnej lub gospodarczej nie zale偶y od nas. Dotyczy on ca艂ego spo艂ecze艅stwa, wi臋c decyzje o zmianach b臋d膮 komunikowane z wyprzedzeniem i najprawdopodobniej dostosowane do reali贸w i ogranicze艅. Zamiast martwi膰 si臋 tym, na co nie masz wp艂ywu, skup si臋 na sprawach, kt贸re realnie s膮 od Ciebie zale偶ne.

Pami臋taj, 偶e podane tu propozycje s膮 jedynie og贸lnymi wskaz贸wkami. Ka偶da przed艂u偶aj膮ca si臋 trudno艣膰 emocjonalna r贸偶ni si臋 od innych. Ma inne przyczyny, inne czynniki j膮 podtrzymuj膮, a inne 艂agodz膮. Dlatego, je艣li powy偶sze rady nie oka偶膮 si臋 pomocne, zach臋camy do skonsultowania si臋 z psychoterapeut膮.

 

Artyku艂 pojawi艂 si臋 wcze艣niej na portalu Trzymsie.pl

Piotr Che艂chowski Trzymsie
Al. Jerozolimskie 181B
02-222 Warszawa
Regon: 145868890
NIP:聽7582331909

E:聽dawid@trzymsie.biz