W naszych artykułach wielokrotnie przytaczaliśmy przykłady działań firm z Doliny Krzemowej. Nie bez powodu – warto uczyć (i inspirować) od najlepszych. Dziś przedstawiamy Wam skuteczne działania grupy RAS Polska, dzięki którym firma podniosła poziom zaangażowania swoich pracowników aż o 15 punktów procentowych! Jak tego dokonali? Postarali się zadbać o swoją załogę: poznać jej potrzeby i realizować je.
Mark Dekan, CEO RAS Polska opowiedział o działaniach RAS Polska w obszernym wywiadzie dla magazynu Forbes:
- Dziś wyzwaniem jest znalezienie nowego modelu operacyjnego kultury organizacji – takiego, który zrównoważy aspekty funkcjonujące w przeciwieństwie do siebie i wymagające dogłębnego przemyślenia i ustalenia nowego balansu: balansu pomiędzy biurem a domem, wspólnotą a odrębnością, presją na wyniki a zdrowiem, zyskiem a ludźmi, działalnością gospodarczą a ochroną środowiska.
Od początku pandemii pracownicy firmy regularnie wypełniali ankiety typu pulse-check. Dzięki nim można obserwować nastroje panujące w zespołach, poziom satysfakcji pracowników czy monitorować poziom obciążenia pracą.
Dla wszystkich było też jasne, że w firmie obejmującej ponad 30 marek z obszaru prasy, mediów i internetu, występują bardzo różne sposoby pracy. Zespoły pracują w odmiennych trybach i tempach. Dlatego zdecydowano o przyjęciu kilku modeli pracy hybrydowej zamiast jednego. Postawiono na wolność wyboru. Szefowie działów i zespołów redakcyjnych dostali swobodę określenia metod pracy, a pracownicy byli zachęcani do postawy asertywnej i negocjacji. Liderzy mieli za zadanie wysłuchać ich opinii i doprowadzić do kompromisu.
Podjęto również działania, które miały za zadanie przygotować ludzi do życia w hybrydowej kulturze. Liderzy uzyskali wsparcie niezbędne, by mogli efektywnie zarządzać spotkaniami online, proaktywnie pozyskiwać informacje o samopoczuciu pracowników i działać bardziej inkluzywnie poprzez angażowanie pracowników.
Jakie najważniejsze zasady organizacyjne zostały wypracowane podczas pracy zdalnej?
- rezygnacja ze spotkań hybrydowych – mieszanie uczestników obecnych na miejscu z osobami wdzwaniającymi się okazywało się mało efektywne.
- wprowadzenie nowych zasad uczestnictwa w spotkaniach wirtualnych: włączona kamera podczas spotkań (a jeśli ktoś chce ją wyłączyć, to z szacunku do innych uczestników, wyjaśnia powód).
- równy dostęp do informacji dla osób pracujących w biurze i pracujących zdalnie: lepsze dokumentowanie spotkań, na których zapadają kluczowe decyzje, oraz przejrzysta komunikacja zapewniająca wszystkim taki sam obraz sytuacji.
Kluczowa okazała się również konieczność zadbania o więzi społeczne i emocjonalne.
RAS Polska wprowadziło tzw. „Touchpoints” czyli wiele nowych praktyk, które umożliwiają kontynuowanie budowania więzi społecznych i emocjonalnych w organizacji. Jakie to praktyki?
- Dni Współpracy – spotkania liderów odbywające się co dwa tygodnie w biurze,
- luźne, spontaniczne spotkania towarzyskie – kolacje, lunche w biurze,
- wspólne akcje takie jak grupowe sadzenie drzew,
- transmisje CEO Live i CEO Live/Board edition, Town Hall , które umożliwiają pracownikom rozmowy z członkami zarządu,
- „Kawa z…” onlinowe spotkania ze znanymi ludźmi,
- RASP Arena – platforma do przedstawiania nowych produktów i usług,
- Innovation Hour umożliwia nam dzielenie się pomysłami,
- RASP SLOW format pomocowy: wspierający dobre samopoczucie, dbanie o siebie i zdrowie;
Jak RAS Polska dba o dobrostan psychicznych swoich pracowników?
- Dbałość o zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie pracowników wpisuje się w naszą kulturę na wielu poziomach. Służymy radą, jak pracownicy mogą urządzić ergonomiczne biura w domu; zachęcamy do odbywania spotkań w postaci spacerów; dbamy o stałą dostępność psychologów zapewniających indywidualne konsultacje i wspieramy grupę samopomocy pracowniczej zajmującą się tematami takimi jak np. „zbuntowane nastolatki” czy „problemy w związkach”. W naszych programach dbania o dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne dotychczas brało udział ponad 800 osób. Dało nam to dwie istotne informacje: po pierwsze, usługi tego typu są potrzebne; po drugie, pracownicy mają duże zaufanie do firmy, skoro tak licznie są gotowi rozmawiać o sprawach osobistych.(…) Kultura zarządzania, w której pracoholizm był powodem do dumy? – te czasy minęły”– tłumaczy Mark Dekan
Jakie efekty przyniósł program SMART WORK?
Zmiana kultury organizacyjnej jest ciągła a RAS Polska mierzy regularnie jej efekty. Podstawową miarą, jaką przykładają do swoich działań, jest zadowolenie pracowników. Liczy się odpowiedź na pytanie, ilu z nich wyraża się pozytywnie o firmie, wiąże z nią swoją przyszłość i jest gotowych na pełne zaangażowanie. W październiku 2021 roku odnotowano wzrost poziomu zaangażowania o 15 punktów procentowych w porównaniu z badaniem sprzed pandemii. Tym samym odwrócili spadkowy trend obecny w Polsce i na świecie, o którym pisaliśmy w tym artykule.
Poznajcie 10 zasad filozofii Smart Work w Ringier Axel Springer Polska:
- Wolność
- Autonomia
- Równość
- Zaufanie
- Servant Leadership (Służebne przywództwo)
- Jasny cel
- Ergonomia
- Well-being
- Kontakt z naturą
- Samorealizacja