Kto by pomy艣la艂 jeszcze kilka miesi臋cy temu, 偶e wydarzenia na Dalekim Wschodzie, w chi艅skim Wuhan tak bezpo艣rednio odmieni膮 nasze 偶ycie. Epidemia wywo艂ana przez nowego koronawirusa SARS-CoV-2 spowodowa艂a 艣wiatowy kryzys gospodarczy, w wyniku kt贸rego wiele os贸b straci艂o lub dopiero straci swoj膮 prac臋. Utrata pracy i bezrobocie zajmuj膮 贸sme miejsce na li艣cie 44 najbardziej stresuj膮cych sytuacji w 偶yciu stworzonej przez ameryka艅skich psycholog贸w Wilhelm Holmesa i Richarda Rahe. Jak poradzi膰 sobie z tak stresuj膮c膮 sytuacj膮 i wyj艣膰 z niej obronn膮 r臋k膮?

Wp艂yw pracy na zdrowie psychiczne

W psychologii istnieje wiele koncepcji zdrowia psychicznego. Jedn膮 z najprostszych a r贸wnocze艣nie jedn膮 z najbardziej uznanych jest koncepcja Sigmunda Freuda, kt贸ry uzna艂, 偶e cz艂owiek zdrowy psychicznie to cz艂owiek zdolny do mi艂o艣ci i pracy. Mi艂o艣膰 i praca wymagaj膮 przekraczania samego siebie, pe艂nego zaanga偶owania si臋 w co艣, co przekracza nasz los. Takie dzia艂anie jest lecz膮ce i podtrzymuj膮ce.

Utrata pracy mo偶e w prosty spos贸b zachwia膰 naszym zdrowiem psychicznym. Takie wydarzenie b臋dzie tym trudniejsze, im wi臋ksz膮 przestrze艅 praca zajmowa艂a w naszym 偶yciu. Czasami jest to po prostu spos贸b na zarobienie pieni臋dzy w miejscu, kt贸re nie anga偶uje nas nazbyt emocjonalnie. Jednak cz臋sto w pracy nawi膮zujemy przyja藕nie, uzale偶niamy od niej miejsce swojego zamieszkania, podzia艂 rodzinnych obowi膮zk贸w, spos贸b sp臋dzania wolnego czasu i plany na najbli偶sze wakacje. Praca pozwala na zaspokajanie swoich potrzeb, dobrze pami臋ta膰, 偶e nie tylko tych materialnych. Anga偶owanie si臋 w prac臋 pozwala zaspokoi膰 potrzeb臋 edukacji, potrzeby kulturowe, potrzeby relacji i potrzeb臋 rozwoju. Dobrze wykonane zadanie nape艂nia pracownika satysfakcj膮, kt贸ra jest zwi膮zana z wyrzutem dopaminy w naszym m贸zgu, czyli w j臋zyku neurobiologicznym nasz m贸zg zalewany jest przyjemno艣ci膮. Na dobrze wykonywanej pracy wiele os贸b opiera swoje poczucie w艂asnej warto艣ci.

Praca mo偶e si臋 sta膰 kluczow膮 instytucj膮 podtrzymuj膮c膮 rytm naszego 偶ycia. W takim wypadku jej utrata mo偶e zapocz膮tkowa膰 masywny, powa偶ny kryzys emocjonalny.

Chwilowa nier贸wnowaga

Kryzys psychiczny to przej艣ciowe zak艂贸cenie r贸wnowagi emocjonalnej po niespodziewanym wydarzeniu krytycznym, kt贸re kwestionuje nasz dotychczasowy porz膮dek 偶ycia. Z regu艂y takie do艣wiadczenie przekracza mo偶liwo艣ci samodzielnego poradzenia sobie. W efekcie przez kryzys mo偶na zdrowo przej艣膰 z profesjonaln膮 pomoc膮 lub mocnym systemem wsparcia bliskich. Jednak mo偶na te偶 w nim utkn膮膰 albo by膰 pozostawionym w wyparciu, depresji czy eskalacji l臋ku. Z perspektywy koncepcji kryzysu psychicznego wa偶ne jest, aby prze偶y膰 go w pe艂ni 艣wiadomie, aby otworzy膰 w sobie proces 偶a艂oby po stracie.

Strata pracy wi膮偶e si臋 z wieloma innymi utratami, m.in. poczucia przewidywalno艣ci 艣wiata, poczucia bezpiecze艅stwa finansowego, relacji ze wsp贸艂pracownikami, wyznaczonego rytmu tygodnia. Bez profesjonalnego wsparcia mo偶e by膰 nam trudno w pe艂ni prze偶y膰 偶a艂ob臋 po stracie pracy i mo偶liwo艣ci z ni膮 zwi膮zanych. Warto pami臋ta膰, 偶e dobrze prze偶yta 偶a艂oba ko艅czy si臋 akceptacj膮, kt贸ra pozwala ruszy膰 dalej wraz z nowymi umiej臋tno艣ciami i przemy艣leniami zdobytymi w kryzysie. To zjawisko nazywa si臋 wzrostem potraumatycznym.

W tym trudnym momencie, to co nale偶y dla siebie zrobi膰 to przede wszystkim poszukanie wsparcia, kt贸re pomo偶e nam skonfrontowa膰 si臋 z t膮 sytuacj膮. Je偶eli mo偶esz liczy膰 na dobr膮, stabiln膮 i bezpieczn膮 sie膰 wsparcia od rodziny 鈥 korzystaj z tego. M贸w rodzinie o swoich emocjach, rozczarowaniach, planach i pomys艂ach na wyj艣cie z tej sytuacji. Je偶eli w tym momencie nie masz dost臋pu do wsparcia rodzinnego lub nie chcesz z niego skorzysta膰, znajd藕 dla siebie profesjonaln膮 pomoc. Kwarantanna utrudnia osobist膮 wizyt臋 w gabinecie psychoterapeutycznym, jednak w sieci mo偶na odnale藕膰 du偶o platform skupiaj膮cych dobrze wyszkolonych w pracy online terapeut贸w 鈥 np. trzymsie.pl.

Wydobycie zasob贸w

Kiedy ju偶 prze偶yjesz wszystkie trudne emocje zwi膮zane ze strat膮, z pewno艣ci膮 nabierzesz si艂y aby pomy艣le膰 o tym co dalej. Niewiele os贸b mo偶e lub chce sobie pozwoli膰 na kilkumiesi臋czny okres bezrobocia dlatego prawdopodobnie stoisz przed trudnym wyzwaniem odnalezienia nowego 艣rodowiska pracy w czasie kwarantanny. Na pocz膮tku przemy艣l co jest Twoim najcenniejszym zasobem, jakie s膮 Twoje umiej臋tno艣ci, za co by艂e艣 doceniany w poprzedniej pracy? Koniecznie spisz swoje zasoby i w艂膮cz kreatywne my艣lenie. Jak mo偶esz wykorzysta膰 te zasoby w obecnej sytuacji? By膰 mo偶e cz臋艣膰 Twoich umiej臋tno艣ci da si臋 zmonetyzowa膰 w dzia艂alno艣ci online?

Dobrym pomys艂em wydaje si臋 przeszukanie internetu pod k膮tem nowych biznes贸w lub takich bran偶, kt贸re przenios艂y si臋 do internetu. Je偶eli mimo solidnego przemy艣lenia nie uda艂o Ci si臋 znale藕膰 偶adnego miejsca dla siebie w internecie, pomy艣l, czego w obecnej sytuacji najbardziej Ci brakuje? Ca艂y 艣wiat niespodziewanie znalaz艂 si臋 w nowej sytuacji i wszyscy mierzymy si臋 z niedoborami. By膰 mo偶e mo偶esz wyprodukowa膰 co艣 co pomaga w walce z epidemi膮 lub z ochron膮 osobist膮? By膰 mo偶e brakuje Ci 艣wie偶ego pieczywa, kt贸re kto艣 przyni贸s艂by do Twojego domu w trakcie kwarantanny? Je偶eli Tobie czego艣 brakuje, najprawdopodobniej brakuje tego te偶 innym, to mo偶e by膰 pole na znalezienie dla siebie nowego zaj臋cia.

Wykorzystaj ten czas

Ten czas, niespodziewanej nier贸wnowagi, z pewno艣ci膮 jest wielkim wyzwaniem, ale dla wielu os贸b mo偶e by膰 te偶 darem. Nareszcie mo偶na posprz膮ta膰 w szufladach, powiesi膰 obrazy, kt贸re od dawna czeka艂y na wyj臋cie wiertarki z warsztatu, zatelefonowa膰 do dawnych znajomych. Z pewno艣ci膮 ka偶dy ma osobist膮 list臋 rzeczy, na kt贸r膮 nigdy nie by艂o czasu. Teraz czas to jedna z niewielu rzeczy, kt贸r膮 mamy. Dzia艂anie, odkurzanie zaleg艂o艣ci, za艂atwianie spraw na kt贸re wcze艣niej nie by艂o czasu, pozwol膮 uruchomi膰 ten sam mechanizm, kt贸ry by艂 odpowiedzialny za uczucie satysfakcji w pracy. Nie pozbawiaj si臋 tego uczucia, dzia艂aj膮c pozostaniesz w swoim poczuciu kompetencji, kt贸re jest konieczne dla podj臋cia nowej pracy. Wykorzystanie czasu nie wi膮偶e si臋 jednak tylko z uporczywym dzia艂aniem bez ustanku, to czego cz臋sto brakuje w naszej codzienno艣ci to odpoczynek i teraz przyszed艂 na niego czas. Dobrze je艣li w Twoim planie dnia znajdzie si臋 czas zar贸wno na dzia艂anie, jak i na odpoczynek. Co jeszcze mo偶e si臋 znale藕膰 w tym dniu? Nuda. Tak, nuda to zjawisko przez nas nielubiane, ale w nudzie wykuwa si臋 kreatywno艣膰. Wi臋c je艣li tylko mo偶esz, spr贸buj si臋 te偶 troch臋 ponudzi膰.

Wzmocnij sw贸j system wsparcia

Przekwalifikowanie i odnalezienie nowego sposobu na 偶ycie wymaga czasu. W czasie kiedy orientujesz si臋 w swoich mo偶liwo艣ciach, mo偶esz potrzebowa膰 wsparcia aby zapewni膰 sobie p艂ynno艣膰 finansow膮. System pomocy w Polsce z pewno艣ci膮 wymaga ulepsze艅, ale na ten moment warto skorzysta膰 z tych narz臋dzi, kt贸re s膮. Zadbaj o swoje ubezpieczenie spo艂eczne, aby艣 w razie zachorowania m贸g艂 skorzysta膰 z pomocy lekarza. By膰 mo偶e przys艂uguje Ci jaki艣 zasi艂ek? A mo偶e Tw贸j pomys艂 na nowy biznes m贸g艂by zosta膰 dofinansowany? Dobrze by艂oby 偶y膰 w rzeczywisto艣ci, w kt贸rej opieka spo艂eczna mog艂aby Ci pom贸c przej艣膰 przez ten kryzys such膮 nog膮. Jednak nie warto si臋 obra偶a膰 na rzeczywisto艣膰, warto skorzysta膰 cho膰by z tych skromnych mo偶liwo艣ci jakie teraz masz do dyspozycji. Je偶eli nie system pa艅stwowej opieki, mo偶e jaki艣 cz艂onek rodziny lub przyjaciel pomo偶e Ci zachowa膰 p艂ynno艣膰 finansow膮? Sytuacja utraty pracy jest kryzysem, kt贸ry ka偶dy zrozumie, nie warto powstrzymywa膰 samego siebie przed poszukaniem wsparcia, r贸wnie偶 finansowego.

Postaraj si臋 pami臋ta膰, 偶e pandemia nie zostanie z nami na zawsze. Ludzko艣膰 w swojej historii zwalczy艂a ju偶 wiele epidemii. Ten czas wi膮偶e si臋 z wieloma stratami, wyzwaniami, kryzysami, ale szcz臋艣liwie, jak zreszt膮 wszystko, kiedy艣 minie, b臋dzie tylko wspomnieniem. Z pewno艣ci膮 dla wielu to jeden z najtrudniejszych moment贸w 偶ycia, ale zapewne nie pierwszy taki trudny moment. Tamte momenty min臋艂y, ten nie b臋dzie wyj膮tkiem. Pami臋膰 o tym pomo偶e nam w zmierzeniu si臋 z obecn膮 sytuacj膮 i w zachowaniu zasob贸w psychicznych. A zasoby psychiczne to co艣, czego w sytuacji utraty pracy potrzeba nawet bardziej ni偶 艣wietnie opracowane CV.

 

Artyku艂 pojawi艂 si臋 wcze艣niej na portalu Trzymsie.pl

Piotr Che艂chowski Trzymsie
Al. Jerozolimskie 181B
02-222 Warszawa
Regon: 145868890
NIP:聽7582331909

E:聽dawid@trzymsie.biz