Skip to main content

Stres staje si臋 coraz wi臋kszym problemem dla pracodawc贸w. Jest on naturaln膮 reakcj膮 ludzi na nieuzasadnion膮/nadmiern膮 presj臋 lub stawiane im wymagania. Oczywi艣cie nie zawsze jest uczuciem negatywnym. Czasami mo偶e on wydoby膰 z pracownik贸w to, co najlepsze. Mo偶e sk艂ania膰 do innowacyjnego, kreatywnego dzia艂ania. Niestety, zazwyczaj ma on tragiczne konsekwencje. 

Dzi艣 chcia艂em podzieli膰 si臋 z Wami sprawdzonymi sposobami na radzenie sobie z tym problemem.

Pytaj pracownik贸w, jak si臋 czuj膮. Regularnie.

Najprostszy i jak偶e skuteczny spos贸b na to, by poczuli si臋 lud藕mi, a nie tylko pracownikami. Oczywi艣cie, uzyskanie szczerej odpowiedzi mo偶e by膰 trudne. Nikt nie chce sprawia膰 wra偶enia, 偶e nie jest w stanie sprosta膰 swoim obowi膮zkom. Je艣li czujesz, 偶e Twoi pracownicy nie s膮 w stanie szczerze podzieli膰 si臋 swoim samopoczuciem, zamiast pyta膰 ich bezpo艣rednio, przeprowad藕 anonimow膮 ankiet臋 badaj膮c膮 poziom stresu.

Zmniejsz liczb臋 spotka艅

W dobie pracy zdalnej spotkania, kt贸re mog艂yby by膰 spokojnie mailami, to nowa plaga. Zazwyczaj s膮 nieefektywne i zabieraj膮 wi臋kszo艣膰 dnia. Niewiele czasu zostaje, 偶eby naprawd臋 zaj膮膰 si臋 prac膮.

Z badania firmy Wrike wynika, 偶e a偶 71% mened偶er贸w wy偶szego szczebla uwa偶a spotkania za bezproduktywne i nieefektywne!

Jak mo偶esz poradzi膰 sobie ze 鈥渟potkanioz膮鈥? Zacznij od audytu wszystkich cyklicznych spotka艅 w swoim kalendarzu: by膰 mo偶e kt贸re艣 z nich mo偶na po艂膮czy膰 lub usun膮膰, aby da膰 pracownikom (i Tobie!) troch臋 cennego czasu.

Mo偶esz te偶 wprowadzi膰 okre艣lone dni w tygodniu bez spotka艅 albo przynajmniej bloki czasowe, w kt贸rych nie mo偶na zaplanowa膰 偶adnych spotka艅 w ca艂ej firmie. Jest to skuteczny spos贸b, aby upewni膰 si臋, 偶e Tw贸j zesp贸艂 ma czas na wykonywanie swojej pracy w skupieniu i produktywnie.

Doceniaj swoich pracownik贸w

Kolejny 鈥渂ana艂鈥. Ale czy na pewno ich doceniasz a oni czuj膮 si臋 doceniani? Badanie przeprowadzone przez Glassdoor wykaza艂o, 偶e 53% pracownik贸w zosta艂oby w swojej firmie d艂u偶ej, gdyby czuli si臋 bardziej docenieni przez swojego szefa. Co wi臋cej, 81% respondent贸w odpowiedzia艂o, 偶e pracowa艂oby ci臋偶ej, gdyby ich szef pokaza艂, 偶e ich praca jest doceniana. Okazana nam wdzi臋czno艣膰 sprawia, 偶e czujemy si臋 lepiej. Jak mo偶esz docenia膰 swoich pracownik贸w w spos贸b inny ni偶 finansowy? Zach臋膰 mened偶er贸w do wysy艂ania raz w tygodniu e-maili z podzi臋kowaniami/ gratulacjami za wyr贸偶niaj膮ce si臋 wyniki.

Zach臋caj do terapii i mindfulness

Wszyscy wiemy, 偶e komu艣, kto kompletnie nie radzi sobie ze stresem potrzebna jest pomoc profesjonalisty. Nie wszyscy s膮 jednak gotowi z niej skorzysta膰. Co w takim wypadku? Mo偶e zacz膮膰 od ma艂ych krok贸w i samodzielnej pracy nad sob膮. Medytacja r贸wnie偶 zmniejsza stres. Je艣li zach臋cisz pracownik贸w do praktykowania mindfulness, na pewno pomo偶esz im z艂agodzi膰 problemy zwi膮zane ze stresem, zanim zaczn膮 one wp艂ywa膰 na zdrowie, wydajno艣膰 i og贸lne poczucie szcz臋艣cia. Optymalnie by艂oby zapewni膰 im mo偶liwo艣膰 wyboru: dost臋p do terapii z psychologiem i dawki wiedzy w postaci aplikacji/ webinar贸w dla tych, kt贸rzy chc膮 radzi膰 sobie ze stresem samodzielnie.

Szanuj ich czas wolny

W badaniu firmy Wrike dotycz膮cym stresu i produktywno艣ci, 67% respondent贸w stwierdzi艂o, 偶e ich 艣redni dzienny poziom stresu waha si臋 od umiarkowanego do wysokiego. Badani potwierdzili te偶, 偶e otrzymanie e-maila lub wiadomo艣ci tekstowej od prze艂o偶onego poza godzinami pracy ma znacz膮cy wp艂yw na ich poziom stresu. Je艣li pingujesz swoich pracownik贸w w weekend, na urlopie, czy w inne wolne dni – bez w膮tpienia zwi臋kszasz ich poziom stresu. Postaraj si臋 tego nie robi膰. Daj im czas, kt贸rego potrzebuj膮 (i na kt贸ry zas艂uguj膮), aby si臋 na艂adowa膰.

Je艣li koniecznie chcesz napisa膰 maila, 偶eby m贸c 鈥渄omkn膮膰鈥 w g艂owie jaki艣 temat, napisz wiadomo艣膰 i zapisz j膮 jako kopi臋 robocz膮 do wys艂ania po powrocie pracownika lub zaznacz wyra藕nie, 偶e nie oczekujesz natychmiastowej odpowiedzi, wpisuj膮c w temacie maila np. „NIE ODPOWIADAJ PRZED POWROTEM Z URLOPU”. Albo ustaw wysy艂k臋 wiadomo艣ci z op贸藕nieniem, je艣li masz tak膮 opcj臋.

Dawid Pacha

Founder Pakietu Wsparcia. Pe艂ni艂 role lidera zespo艂贸w ds. innowacji i stratega marketingu online. Wsp贸艂pracowa艂 m.in. z Met膮, Microsoftem, czy Nike. Zna doskonale problemy nowoczesnych firm. Dawid rozwija艂 od zera kilka startup贸w, by艂 tak偶e osob膮 zaanga偶owan膮 osoba w 艣rodowisku marketingowym, software house鈥檕wym i akademickim.