Skip to main content

Najwa偶niejsze pytanie brzmi: czy bieganie mo偶e by膰 przyjemne? Kiedy ogl膮damy Netflixa na kanapie popijaj膮c wino i podjadaj膮c czekolad臋, wydaje nam si臋, 偶e to niemo偶liwe. A jednak wiele os贸b, kt贸re zaczynaj膮 biega膰, uzale偶niaj膮聽si臋 od tego i staje si臋聽to cz臋艣ci膮 ich 偶ycia albo nawet sposobem na 偶ycie. Opr贸cz tego, 偶e bieganie daje rado艣膰, przynosi wiele korzy艣ci zdrowotnych, kt贸re mog膮 poprawi膰 jako艣膰 偶ycia. Badania wykazuj膮, 偶e nawet 5-10 minut codziennego spokojnego biegu mo偶e znacznie zmniejszy膰 ryzyko chor贸b uk艂adu kr膮偶enia! Oto kilka powod贸w, dla kt贸rych warto rozwa偶y膰 codzienne bieganie – nawet tylko jednego kilometra dziennie:

  1. Poprawia nastr贸j i u艂atwia sen

Nasze 偶ycie od czasu wybuchu pandemii a potem wojny w Ukrainie jest jeszcze bardziej stresuj膮ce. Zak艂adam, 偶e wi臋kszo艣ci z nas przyda si臋 co艣聽na popraw臋 nastroju. Badania wykazuj膮, 偶e bieganie dzia艂a podobnie do antydepresant贸w, poniewa偶 organizm uwalniania endorfiny i serotonin臋. Bieganie na poziomie od umiarkowanego do energicznego jest korzystne dla zdrowia psychicznego dzi臋ki zwi臋kszonemu ukrwieniu m贸zgu. Badanie opublikowane w American College of Sports Medicine m贸wi, 偶e ju偶 30 minut biegu wystarczy, 偶eby polepszy膰 samopoczucie osoby, kt贸ra cierpi na zaburzenia depresyjne. Co wi臋cej, okazuje si臋, 偶e biegacze lepiej sypiaj膮 i s膮 w stanie utrzyma膰 lepsz膮 koncentracj臋 w ci膮gu dnia.

  1. Dzia艂a jak naturalny 艣rodek na stres

Zamiast niezdrowych nawyk贸w odstresowuj膮cych, takich jak palenie papieros贸w czy picie alkoholu, wybierz jogging na asfalcie lub w parku. Wielu biegaczy przekonuje, 偶e wysi艂ek fizyczne i wczucie si臋 w ruch podczas biegu zamienia si臋 w stan niemal „medytacyjny”. Mo偶e to przynie艣膰 dodatkowe korzy艣ci, takie jak podniesiona odporno艣膰 czy wi臋ksza cierpliwo艣膰. Badania opublikowane w „Przegl膮dzie Psychologii Klinicznej” pokazuj膮, 偶e „trening prowokuje proces, kt贸ry sprawia, 偶e nabywamy d艂ugotrwa艂膮 odporno艣膰 na stres”.

  1. Poprawia jako艣膰 uk艂adu sercowo-naczyniowego

Bieganie to jedno z najlepszych 膰wicze艅, kt贸re szybko podnosi t臋tno. Mocne bicie serca sprawia, 偶e nasze mi臋艣nie pracuj膮 intensywniej, co pozwala budowa膰 si艂臋. Regularne wykonywanie 膰wicze艅 pobudzaj膮cych serce, takich jak bieganie, zwi臋ksza r贸wnie偶 przep艂yw krwi i zmniejsza ryzyko udaru. Nawet codzienny pi臋ciominutowy bieg mo偶e wyd艂u偶y膰 偶ycie 鈥 wynika z badania opublikowanego na 艂amach Journal of the American College of Cardiology.

  1. Nie musisz nic p艂aci膰

Podobnie jak chodzenie, bieganie jest darmowym 膰wiczeniem, kt贸re ka偶dy mo偶e wykonywa膰 w dowolnym miejscu. Nie wymaga karty na si艂owni臋 ani drogiego sprz臋tu.

  1. Pomaga w dbaniu o sylwetk臋

Ka偶dy przebiegni臋ty kilometr spala oko艂o 62 kalorii. Mo偶esz sobie policzy膰, ile kilometr贸w musisz przebiec, by zjedzenie ulubionego deseru usz艂o Ci bezkarnie.

  1. Zmniejsza ryzyko problem贸w zdrowotnych

Badania wskazuj膮, 偶e bieganie istotnie zmniejsza ryzyko wyst膮pienia takich problem贸w zdrowotnych jak choroby serca, rak, cukrzyca typu 2, wysoki poziom cholesterolu czy oty艂o艣膰.

  1. Mo偶e uchroni膰 przed przezi臋bieniem

Ile razy marzy艂e艣 tym, 偶eby suplement 鈥渘a odporno艣膰鈥 rzeczywi艣cie zadzia艂a艂? Tymczasem bieganie wzmacnia uk艂ad odporno艣ciowy i obni偶a poziom hormon贸w stresu. To w艂a艣nie te czynniki maj膮 wp艂yw na Tw贸j stan zdrowia.

Jak zatem zacz膮膰? Powoli i z du偶膮 doz膮 wyrozumia艂o艣ci dla samego siebie. Nie oczekuj, 偶e聽 staniesz si臋 marato艅czykiem pierwszego dnia.

Je艣li masz problemy z uk艂adem mi臋艣niowo-szkieletowym lub z sercem najpierw popro艣 o zgod臋 swojego lekarza.

S艂uchaj swojego cia艂a – b膮d藕 cierpliwy i zacznij od miejsca, w kt贸rym Twoje cia艂o czuje si臋 komfortowo. Najpierw spaceruj, potem praktykuj marszo-biegi, a dopiero potem zacznij biega膰. W miar臋 up艂ywu czasu mo偶esz wyd艂u偶a膰 trasy biegowe.

Zainwestuj w dobrej jako艣ci buty – to, w jakich butach biegasz, jest wa偶ne. Buty powinny zapewnia膰 stabilno艣膰 i amortyzacj臋, aby zapobiec powstawaniu p臋cherzy. Upewnij si臋 te偶, 偶e nie s膮 za ma艂e i maj膮 odpowiedni膮 szeroko艣膰.

Nawadniaj si臋. Pij du偶o wody, bo wraz z potem tracisz jej wi臋cej ni偶 zazwyczaj.

To co, przekona艂em Was do biegania? Kto艣 zaczyna treningi na wiosn臋? A mo偶e macie ju偶聽swoje do艣wiadczenia z bieganiem?

Dawid Pacha

Founder Pakietu Wsparcia. Pe艂ni艂 role lidera zespo艂贸w ds. innowacji i stratega marketingu online. Wsp贸艂pracowa艂 m.in. z Met膮, Microsoftem, czy Nike. Zna doskonale problemy nowoczesnych firm. Dawid rozwija艂 od zera kilka startup贸w, by艂 tak偶e osob膮 zaanga偶owan膮 osoba w 艣rodowisku marketingowym, software house鈥檕wym i akademickim.