Skip to main content

Jeśli brać przykład to tylko od najlepszych. Najbardziej o swoich pracowników dbają firmy z branży tech, ponieważ to im mocno zależy na dobrej formie i efektywności zatrudnionych a także na tym, by pozostać atrakcyjnym pracodawcą i móc rekrutować najzdolniejszych absolwentów prestiżowych uczelni. Jednym z czynników, który ma coraz większy wpływ na decyzje specjalistów o wyborze pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznego, tolerancyjnego i wyrozumiałego środowiska pracy. Co to oznacza w praktyce?

Jak stać się mało pożądanym pracodawcą, czyli o upadku Facebooka

Na dobrostan psychiczny zatrudnionych wpływ ma nie tylko dostęp do stałej opieki psychologów i aplikacji.  Spójrzmy na Facebooka, który stracił swoją mocną pozycję. Brand zaczyna być postrzegany na rynku pracy jako toksyczny! W 2018 roku – według danych CNBC – 85% absolwentów najlepszych uczelni, którzy dostawali propozycję pracy w firmie Zuckerberga, przyjmowało ją. Teraz jest to ledwo 35%. Dlaczego?

M.in. z powodu wycieku tzw. Facebook Files. Mamy niezbite dowody na to, że marka nie tylko była świadoma swojego toksycznego wpływu na polaryzację społeczeństw (która w niektórych krajach skończyła się krwawymi zamieszkami i śmiercią tysięcy osób), ale jeszcze świadomie ją podkręcała.  Algorytmy cenią reakcję „gniew” pięciokrotnie bardziej niż „lajk”. Wypłynęły też powiązania Instagrama z handlarzami ludźmi i wiele innych, kompromitujących danych. Obecni pracownicy mówią, że odchodzą, bo nie chcą mieć krwi na rękach. Nowi przychodzą niechętnie.

Jak Microsoft troszczy się o pracowników

Przyjrzyjmy się bardziej budującemu przykładowi. Wielcy giganci technologiczni przenieśli troskę o pracowników na nieznany dotąd poziom. Microsoft stworzył inicjatywę „Microsoft Cares”, która jest holistyczna i bardzo poważnie traktuje zdrowie psychiczne. Firma m.in. uruchomiła poufny, terapeutyczny serwis, którego celem jest zrównoważona opieka nad pracownikami.

Microsoft chce w dojrzały i pełny sposób wspierać swoich pracowników oraz ich najbliższe rodziny. W tym celu udostępnia im dostęp do topowych doradców i trenerów wellness, którzy są dostępni 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pracownicy mogą się z nimi kontaktować poprzez aplikację mobilną, korzystać z e-warsztatów i niemal wszystkich, nowoczesnych sposobów komunikacji, jakie tylko przychodzą Wam do głowy.

Firma uważnie słucha potrzeb pracowników: co miesiąc organizuje sesje 1 na 1 z doradcami na różne tematy, które wcześniej zgłosili sami pracownicy.

Jak działania Microsoftu pomagają działom HR w rekrutacji nowych pracowników

Pracownicy w większości wyrażają chęć dołączenia do firmy, która dba o ich zdrowie psychiczne. Wyniki firmy mówią same za siebie. Jej wartość na rynku przebiła wartość Apple’a, Microsoft jest obecnie najbardziej wartościową firmą na świecie, ma biura na całym globie a potencjalni zatrudnieni są bardziej entuzjastycznie nastawieni do bycia częścią tego giganta. Na pewno duży wpływ na ten sukces miało zbudowanie pozytywnej kultury pracy i troska o pracowników, którą w świecie korporacji dość trudno znaleźć.

Jakie korzyści płyną z pracy w Amazonie w czasach pandemii

Amazon przoduje w dbanie o dobre samopoczucie zatrudnionych. Dba o ich psychiczne i fizyczne potrzeby, zapewniając grupowe ubezpieczenie zdrowotne o wysokim standardzie i płatne urlopy macierzyńskie. Amazon wdrożył program “Resources for Living”. Dla pracowników i ich najbliższej rodziny firma oferuje:

  • bezpłatne sesje z terapeutą – w wymiarze trzy spotkania na osobę,
  • elastyczne opcje sesji doradczych, które obejmują rozmowy indywidualne, telefoniczne, wideo lub tekstowe,
  • interaktywne programy samoopieki poprawiające samoocenę i redukujące stres,
  • wsparcie w sytuacjach kryzysowych oraz dostęp do lekarza zajmującego się zdrowiem psychicznym o każdej porze dnia,
  • dostęp do aplikacji, która oferuje komputerową terapię poznawczo-behawioralną, zasoby mindfulness oraz spersonalizowane wsparcie dla szerokiego zakresu problemów związanych ze zdrowiem psychicznym i dobrym samopoczuciem.

Sposób Google’a na walkę o dobrostan psychiczny pracowników

Google był pierwszym dużym pracodawcą, który w lipcu 2020 poinformował pracowników, że będą mieli możliwość pracy zdalnej do połowy 2021 roku. Firma wiedziała, że ten model pracy dla wielu pracowników jest bardzo uciążliwy z powodu na konieczność jednoczesnego zarządzania domem, dziećmi i pracą, co odbija się na ich zdrowiu psychicznym.

W jaki sposób postanowili sobie z tym poradzić? Google wypuścił linię filmów o nazwie „Meet The Moment”. Każde wideo część porusza tematy takich jak sen, niepokój, oddychanie, rodzicielstwo etc. Filmy trwają około 6 minut, co skutecznie zachęca ludzi do oglądania i czerpania inspiracji. W ciągu pierwszego miesiąca obejrzało je prawie 30 000 pracowników Google.

Firma ma także m.in. swój program wellness dla pracowników o nazwie “Pause”, który oferuje praktyki medytacyjne.

Co proponuje pracownikom Google?

  • programy pomocy pracowniczej koncentrujące się na zdrowiu psychicznym,
  • udogodnienia w miejscu pracy w przypadku problemów ze zdrowiem fizycznym lub psychicznym,
  • centra odnowy biologicznej w biurach,
  • dostęp do aplikacji wspierających zdrowie psychiczne,
  • program wsparcia medycznego dla pracowników transgenderowych.

Co dział HR albo manager może zrobić dla swoich pracowników w Polsce?

Podstawowe benefity, które w kompleksowy sposób pomogą Twoim pracownikom zadbać o samopoczucie i zdrowie psychiczne a Tobie stać się atrakcyjnym pracodawcą na rynku pracy to:

  • dostęp do opieki terapeutów online – będzie bardziej skuteczny, jeśli nielimitowany,
  • dostęp do aplikacji redukujących stres, pomocnych w treningu mindfulness czy medytacji,
  • dostęp do szkoleń online poruszających tematy, których aktualnie potrzebują pracownicy, takie jak choćby radzenie sobie ze stresem w miejscu pracy;

Chcesz dowiedzieć się, co jeszcze możesz zrobić? Przeczytaj artykuł: “Co pracodawcy z branży IT mogą zrobić, aby wspierać zdrowie psychiczne swoich pracowników, oprócz zapewnienia dostępu do wsparcia psychologicznego?”

Dawid Pacha

Odpowiedzialny za Pakiet Wsparcia w firmie Trzymsie.pl. Pełnił role lidera zespołów ds. innowacji i stratega marketingu online. Współpracował m.in. z Metą, Microsoftem, czy Nike. Zna doskonale problemy nowoczesnych firm. Dawid rozwijał od zera kilka startupów, był także osobą zaangażowaną osoba w środowisku marketingowym, software house’owym i akademickim.