Skip to main content

Stres staje się coraz większym problemem dla pracodawców. Jest on naturalną reakcją ludzi na nieuzasadnioną/nadmierną presję lub stawiane im wymagania. Oczywiście nie zawsze jest uczuciem negatywnym. Czasami może on wydobyć z pracowników to, co najlepsze. Może skłaniać do innowacyjnego, kreatywnego działania. Niestety, zazwyczaj ma on tragiczne konsekwencje. 

Dziś chciałem podzielić się z Wami sprawdzonymi sposobami na radzenie sobie z tym problemem.

  1. Pytaj pracowników, jak się czują. Regularnie.

Najprostszy i jakże skuteczny sposób na to, by poczuli się ludźmi, a nie tylko pracownikami. Oczywiście, uzyskanie szczerej odpowiedzi może być trudne. Nikt nie chce sprawiać wrażenia, że nie jest w stanie sprostać swoim obowiązkom. Jeśli czujesz, że Twoi pracownicy nie są w stanie szczerze podzielić się swoim samopoczuciem, zamiast pytać ich bezpośrednio, przeprowadź anonimową ankietę badającą poziom stresu.

  1. Zmniejsz liczbę spotkań

W dobie pracy zdalnej spotkania, które mogłyby być spokojnie mailami, to nowa plaga. Zazwyczaj są nieefektywne i zabierają większość dnia. Niewiele czasu zostaje, żeby naprawdę zająć się pracą.

Z badania firmy Wrike wynika, że aż 71% menedżerów wyższego szczebla uważa spotkania za bezproduktywne i nieefektywne!

Jak możesz poradzić sobie ze “spotkaniozą”? Zacznij od audytu wszystkich cyklicznych spotkań w swoim kalendarzu: być może któreś z nich można połączyć lub usunąć, aby dać pracownikom (i Tobie!) trochę cennego czasu.

Możesz też wprowadzić określone dni w tygodniu bez spotkań albo przynajmniej bloki czasowe, w których nie można zaplanować żadnych spotkań w całej firmie. Jest to skuteczny sposób, aby upewnić się, że Twój zespół ma czas na wykonywanie swojej pracy w skupieniu i produktywnie.

  1. Doceniaj swoich pracowników

Kolejny “banał”. Ale czy na pewno ich doceniasz a oni czują się doceniani? Badanie przeprowadzone przez Glassdoor wykazało, że 53% pracowników zostałoby w swojej firmie dłużej, gdyby czuli się bardziej docenieni przez swojego szefa. Co więcej, 81% respondentów odpowiedziało, że pracowałoby ciężej, gdyby ich szef pokazał, że ich praca jest doceniana. Okazana nam wdzięczność sprawia, że czujemy się lepiej. Jak możesz doceniać swoich pracowników w sposób inny niż finansowy? Zachęć menedżerów do wysyłania raz w tygodniu e-maili z podziękowaniami/ gratulacjami za wyróżniające się wyniki.

  1. Zachęcaj do terapii i mindfulness

Wszyscy wiemy, że komuś, kto kompletnie nie radzi sobie ze stresem potrzebna jest pomoc profesjonalisty. Nie wszyscy są jednak gotowi z niej skorzystać. Co w takim wypadku? Może zacząć od małych kroków i samodzielnej pracy nad sobą. Medytacja również zmniejsza stres. Jeśli zachęcisz pracowników do praktykowania mindfulness, na pewno pomożesz im złagodzić problemy związane ze stresem, zanim zaczną one wpływać na zdrowie, wydajność i ogólne poczucie szczęścia. Optymalnie byłoby zapewnić im możliwość wyboru: dostęp do terapii z psychologiem i dawki wiedzy w postaci aplikacji/ webinarów dla tych, którzy chcą radzić sobie ze stresem samodzielnie.

  1. Szanuj ich czas wolny

W badaniu firmy Wrike dotyczącym stresu i produktywności, 67% respondentów stwierdziło, że ich średni dzienny poziom stresu waha się od umiarkowanego do wysokiego. Badani potwierdzili też, że otrzymanie e-maila lub wiadomości tekstowej od przełożonego poza godzinami pracy ma znaczący wpływ na ich poziom stresu. Jeśli pingujesz swoich pracowników w weekend, na urlopie, czy w inne wolne dni – bez wątpienia zwiększasz ich poziom stresu. Postaraj się tego nie robić. Daj im czas, którego potrzebują (i na który zasługują), aby się naładować.

Jeśli koniecznie chcesz napisać maila, żeby móc “domknąć” w głowie jakiś temat, napisz wiadomość i zapisz ją jako kopię roboczą do wysłania po powrocie pracownika lub zaznacz wyraźnie, że nie oczekujesz natychmiastowej odpowiedzi, wpisując w temacie maila np. „NIE ODPOWIADAJ PRZED POWROTEM Z URLOPU”. Albo ustaw wysyłkę wiadomości z opóźnieniem, jeśli masz taką opcję.

Dawid Pacha

Founder Pakietu Wsparcia. Pełnił role lidera zespołów ds. innowacji i stratega marketingu online. Współpracował m.in. z Metą, Microsoftem, czy Nike. Zna doskonale problemy nowoczesnych firm. Dawid rozwijał od zera kilka startupów, był także osobą zaangażowaną osoba w środowisku marketingowym, software house’owym i akademickim.