Organizacja, która powoduje u pracowników wypalenie zawodowe, szybko wypali się sama. Aby temu przeciwdziałać, musisz zacząć dbać o swoich pracowników jeszcze bardziej i lepiej. Badania wskazują, że obecnie, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, pracownicy cenią sobie wspierającą kulturę pracy. Doświadczeni, pożądani na rynku pracy specjaliści mają możliwość wybrania spośród organizacji, takiej, która najbardziej odpowiada ich wartościom i potrzebom. Jeśli nie zapewnisz im pożądanych warunków do pracy i rozwoju… prawdopodobnie szybko zostaniesz sam na polu walki.
Kultura pracy w firmie powstaje sama z siebie. Jeśli o nią nie zadbasz, nie będziesz miał na to wpływu i ryzykujesz, że rozwinie się w najmniej pożądanym kierunku.
Kultura pracy w Twojej firmie składa się z wielu odrębnych elementów. Wszystkie części wspierającej kultury powinny być kompatybilne, tak aby mogły działać razem w zsynchronizowany sposób.
5 kroków do zbudowania wspierającej kultury pracy:
1. Ustal wartości operacyjne firmy
Wartości operacyjne stanowią fundament dobrej kultury organizacyjnej. Czołowe firmy na całym świecie mają spisane wartości, które pełnią dla pracowników i menedżerów funkcję drogowskazów. To dokumenty takie jak: deklaracja misji, arkusz celów, deklaracja zasad. Ważne, aby określić, na czym nam zależy i co chcemy, aby stało się częścią atmosfery panującej w firmie – jasno wyznaczyć cel i aspiracje. Nie oznacza to, że uda się osiągnąć 100% założeń, ale ważne, aby świadomie określić, jakie to są wartości i do nich dążyć.
2. Buduj swój zespół z myślą o kulturze firmy
Twoi pracownicy to podstawa Twojej firmy. Jeśli zatrudnisz i zatrzymasz największe talenty, spółka będzie się rozwijać. Jeśli tego nie zrobisz, konkurencja, której się to uda, szybko Cię prześcignie.
Budując swój zespół z myślą o wspierającej kulturze, warto również zastanowić się, czy osoba, którą chcesz zatrudnić, będzie dobrze czuć się w atmosferze firmy i wzbogaci ją swoim doświadczeniem, wiedzą i postawą. Szukaj osób, które nie tylko wpasują się w istniejącą kulturę, ale raczej kimś, kto wniesie do organizacji powiew świeżości.
Myślenie o nowo zatrudnianych pracownikach w kategoriach „wzbogacenia”, a nie „dopasowania” jest jednym z najlepszych sposobów na świadome zatrudnianie i tworzenie bardziej kreatywnej kadry pracowniczej.
3. Dbaj o komunikację wewnętrzną
Kultura pracy to sposób, w jaki pracownicy odnoszą się do siebie i współdziałają ze sobą. Wspierająca kultura firmy to taka, w której pracownicy efektywnie ze sobą współpracują.
Można to osiągnąć jedynie poprzez sprawną komunikację wewnętrzną, wspólną pracę nad dzieleniem się informacjami we właściwy sposób. W dużych firmach działy często pracują w silosach nie dzieląc się swoimi skutecznymi nawykami pracy z resztą organizacji. Zespoły powinny być zachęcane do dzielenia się tym, co u nich działa, a co nie.
Każdy nowy pracownik powinien poznać odpowiedzi na następujące pytania: Jak ten zespół się komunikuje? Jak prowadzą spotkania? Jak przekazują informacje zwrotne?
Polecam zebranie doświadczeń z całej firmy w formie e-booka. Dzięki niemu każdy w organizacji ma dostęp do tych samych zasobów i że wszyscy mogą pracować razem, aby stworzyć i utrzymać wspaniałą kulturę firmy.
4. Wyznaczaj cele i śledź wydajność
Wyznaczenie jasnych i mierzalnych celów sprawia, że wszyscy pracownicy dokładnie wiedzą, do czego dążą. Cele i wydajność mogą być mierzone na wiele sposobów. Pamiętaj też, aby doceniać „pracę poboczną”, którą ludzie wykonują w organizacji. Co to jest praca poboczna? Choćby zarządzanie i utrzymywanie systemów, poszerzanie wiedzy i mentoring członków zespołu.
Wspierająca kultura firmy opiera się również na sprawiedliwym wynagradzaniu za wyniki. Dotyczy to nie tylko celów firmy, ale również celów osobistych. Najlepszym sposobem na pokazanie, że świadomie angażujesz się w sprawiedliwe wynagradzanie, jest ocena wyników na wysokim poziomie szczegółowości, która odbywa się dwa razy w roku. Podczas takiej ewaluacji dajesz pracownikom informacje zwrotne na temat tego, jak sobie radzą, czy muszą się poprawić i jak mogą to osiągnąć. Tego rodzaju świadomy wybór pomaga budować zdrową kulturę, w której najlepsi pracownicy są doceniani za swoją wyjątkową pracę.
5. Uczciwie zarządzaj swoim zespołem
Często, szczególnie w start-upach technologicznych, menedżerowie wchodzą w swoje role bez prawdziwego zrozumienia, co oznacza zarządzanie ludźmi, a nie kodem. Wspierająca kultura pracy to także sprawiedliwe zarządzanie zespołami.
Menedżerowie mają najbardziej bezpośredni wpływ na kulturę zespołu spośród wszystkich osób w organizacji. To oni są odpowiedzialni za wyznaczanie standardów pracy zespołu, rozliczanie innych, budowanie zespołu i tworzenie więzi w zespole. Zły menedżer to ktoś, kto nie podejmuje żadnych prób budowania dobrej kultury organizacyjnej w swojej organizacji.
Częścią uczciwego zarządzania zespołem jest wyznaczanie standardów, których reszta zespołu musi przestrzegać. Obowiązkiem menedżera jest aktywne zachęcanie do integracji oraz zapewnienie, że każda osoba czuje się zauważona i wspierana.