Skip to main content
Organizacja, kt贸ra powoduje u pracownik贸w wypalenie zawodowe, szybko wypali si臋 sama. Aby temu przeciwdzia艂a膰, musisz zacz膮膰 dba膰 o swoich pracownik贸w jeszcze bardziej i lepiej. Badania wskazuj膮, 偶e obecnie, bardziej ni偶 kiedykolwiek wcze艣niej, pracownicy ceni膮 sobie wspieraj膮c膮 kultur臋 pracy.  Do艣wiadczeni, po偶膮dani na rynku pracy specjali艣ci maj膮 mo偶liwo艣膰 wybrania spo艣r贸d organizacji, takiej, kt贸ra najbardziej odpowiada ich warto艣ciom i potrzebom. Je艣li nie zapewnisz im po偶膮danych warunk贸w do pracy i rozwoju鈥 prawdopodobnie szybko zostaniesz sam na polu walki. Kultura pracy w firmie powstaje sama z siebie. Je艣li o ni膮 nie zadbasz, nie b臋dziesz mia艂 na to wp艂ywu i ryzykujesz, 偶e rozwinie si臋 w najmniej po偶膮danym kierunku. Kultura pracy w Twojej firmie sk艂ada si臋 z wielu odr臋bnych element贸w. Wszystkie cz臋艣ci wspieraj膮cej kultury powinny by膰 kompatybilne, tak aby mog艂y dzia艂a膰 razem w zsynchronizowany spos贸b.

5 krok贸w do zbudowania wspieraj膮cej kultury pracy: 

 

1. Ustal warto艣ci operacyjne firmy

Warto艣ci operacyjne stanowi膮 fundament dobrej kultury organizacyjnej. Czo艂owe firmy na ca艂ym 艣wiecie maj膮 spisane warto艣ci, kt贸re pe艂ni膮 dla pracownik贸w i mened偶er贸w funkcj臋 drogowskaz贸w.  To dokumenty takie jak: deklaracja misji, arkusz cel贸w, deklaracja zasad. Wa偶ne, aby okre艣li膰, na czym nam zale偶y i co chcemy, aby sta艂o si臋 cz臋艣ci膮 atmosfery panuj膮cej w firmie – jasno wyznaczy膰 cel i aspiracje. Nie oznacza to, 偶e uda si臋 osi膮gn膮膰 100% za艂o偶e艅, ale wa偶ne, aby 艣wiadomie okre艣li膰, jakie to s膮 warto艣ci i do nich d膮偶y膰.  

2. Buduj sw贸j zesp贸艂 z my艣l膮 o kulturze firmy

Twoi pracownicy to podstawa Twojej firmy. Je艣li zatrudnisz i zatrzymasz najwi臋ksze talenty, sp贸艂ka b臋dzie si臋 rozwija膰. Je艣li tego nie zrobisz, konkurencja, kt贸rej si臋 to uda, szybko Ci臋 prze艣cignie. Buduj膮c sw贸j zesp贸艂 z my艣l膮 o wspieraj膮cej kulturze, warto r贸wnie偶 zastanowi膰 si臋, czy osoba, kt贸r膮 chcesz zatrudni膰, b臋dzie dobrze czu膰 si臋 w atmosferze firmy i wzbogaci j膮 swoim do艣wiadczeniem, wiedz膮 i postaw膮. Szukaj os贸b, kt贸re nie tylko wpasuj膮 si臋 w istniej膮c膮 kultur臋, ale raczej kim艣, kto wniesie do organizacji powiew 艣wie偶o艣ci. My艣lenie o nowo zatrudnianych pracownikach w kategoriach „wzbogacenia”, a nie „dopasowania” jest jednym z najlepszych sposob贸w na 艣wiadome zatrudnianie i tworzenie bardziej kreatywnej kadry pracowniczej.  

3. Dbaj o komunikacj臋 wewn臋trzn膮

Kultura pracy to spos贸b, w jaki pracownicy odnosz膮 si臋 do siebie i wsp贸艂dzia艂aj膮 ze sob膮. Wspieraj膮ca kultura firmy to taka, w kt贸rej pracownicy efektywnie ze sob膮 wsp贸艂pracuj膮. Mo偶na to osi膮gn膮膰 jedynie poprzez sprawn膮 komunikacj臋 wewn臋trzn膮, wsp贸ln膮 prac臋 nad dzieleniem si臋 informacjami we w艂a艣ciwy spos贸b. W du偶ych firmach dzia艂y cz臋sto pracuj膮 w silosach nie dziel膮c si臋 swoimi skutecznymi nawykami pracy z reszt膮 organizacji. Zespo艂y powinny by膰 zach臋cane do dzielenia si臋 tym, co u nich dzia艂a, a co nie. Ka偶dy nowy pracownik powinien pozna膰 odpowiedzi na nast臋puj膮ce pytania: Jak ten zesp贸艂 si臋 komunikuje? Jak prowadz膮 spotkania? Jak przekazuj膮 informacje zwrotne? Polecam zebranie do艣wiadcze艅 z ca艂ej firmy w formie e-booka. Dzi臋ki niemu ka偶dy w organizacji ma dost臋p do tych samych zasob贸w i 偶e wszyscy mog膮 pracowa膰 razem, aby stworzy膰 i utrzyma膰 wspania艂膮 kultur臋 firmy.  

4. Wyznaczaj cele i 艣led藕 wydajno艣膰

Wyznaczenie jasnych i mierzalnych cel贸w sprawia, 偶e wszyscy pracownicy dok艂adnie wiedz膮, do czego d膮偶膮. Cele i wydajno艣膰 mog膮 by膰 mierzone na wiele sposob贸w. Pami臋taj te偶, aby docenia膰 „prac臋 poboczn膮”, kt贸r膮 ludzie wykonuj膮 w organizacji. Co to jest praca poboczna? Cho膰by zarz膮dzanie i utrzymywanie system贸w, poszerzanie wiedzy i mentoring cz艂onk贸w zespo艂u. Wspieraj膮ca kultura firmy opiera si臋 r贸wnie偶 na sprawiedliwym wynagradzaniu za wyniki. Dotyczy to nie tylko cel贸w firmy, ale r贸wnie偶 cel贸w osobistych. Najlepszym sposobem na pokazanie, 偶e 艣wiadomie anga偶ujesz si臋 w sprawiedliwe wynagradzanie, jest ocena wynik贸w na wysokim poziomie szczeg贸艂owo艣ci, kt贸ra odbywa si臋 dwa razy w roku. Podczas takiej ewaluacji dajesz pracownikom informacje zwrotne na temat tego, jak sobie radz膮, czy musz膮 si臋 poprawi膰 i jak mog膮 to osi膮gn膮膰. Tego rodzaju 艣wiadomy wyb贸r pomaga budowa膰 zdrow膮 kultur臋, w kt贸rej najlepsi pracownicy s膮 doceniani za swoj膮 wyj膮tkow膮 prac臋.  

5. Uczciwie zarz膮dzaj swoim zespo艂em

Cz臋sto, szczeg贸lnie w start-upach technologicznych, mened偶erowie wchodz膮 w swoje role bez prawdziwego zrozumienia, co oznacza zarz膮dzanie lud藕mi, a nie kodem. Wspieraj膮ca kultura pracy to tak偶e sprawiedliwe zarz膮dzanie zespo艂ami. Mened偶erowie maj膮 najbardziej bezpo艣redni wp艂yw na kultur臋 zespo艂u spo艣r贸d wszystkich os贸b w organizacji. To oni s膮 odpowiedzialni za wyznaczanie standard贸w pracy zespo艂u, rozliczanie innych, budowanie zespo艂u i tworzenie wi臋zi w zespole. Z艂y mened偶er to kto艣, kto nie podejmuje 偶adnych pr贸b budowania dobrej kultury organizacyjnej w swojej organizacji. Cz臋艣ci膮 uczciwego zarz膮dzania zespo艂em jest wyznaczanie standard贸w, kt贸rych reszta zespo艂u musi przestrzega膰. Obowi膮zkiem mened偶era jest aktywne zach臋canie do integracji oraz zapewnienie, 偶e ka偶da osoba czuje si臋 zauwa偶ona i wspierana.  
Dawid Pacha

Founder Pakietu Wsparcia. Pe艂ni艂 role lidera zespo艂贸w ds. innowacji i stratega marketingu online. Wsp贸艂pracowa艂 m.in. z Met膮, Microsoftem, czy Nike. Zna doskonale problemy nowoczesnych firm. Dawid rozwija艂 od zera kilka startup贸w, by艂 tak偶e osob膮 zaanga偶owan膮 osoba w 艣rodowisku marketingowym, software house鈥檕wym i akademickim.