Skip to main content

Jak mo偶esz wzmocni膰 zaanga偶owanie pracownik贸w, czyli SMART WORK w polskich warunkach

W naszych artyku艂ach wielokrotnie przytaczali艣my przyk艂ady dzia艂a艅 firm z Doliny Krzemowej. Nie bez powodu – warto uczy膰 ( i inspirowa膰) od najlepszych. Dzi艣 przedstawiamy Wam skuteczne dzia艂ania grupy RAS Polska, dzi臋ki kt贸rym firma podnios艂a poziom zaanga偶owania swoich pracownik贸w a偶 o 15 punkt贸w procentowych! Jak tego dokonali? Postarali si臋 zadba膰 o swoj膮 za艂og臋: pozna膰 jej potrzeby i realizowa膰 je.

Mark Dekan, CEO RAS Polska opowiedzia艂 o dzia艂aniach RAS Polska w obszernym wywiadzie dla magazynu Forbes: Dzi艣 wyzwaniem jest znalezienie nowego modelu operacyjnego kultury organizacji 鈥 takiego, kt贸ry zr贸wnowa偶y aspekty funkcjonuj膮ce w przeciwie艅stwie do siebie i wymagaj膮ce dog艂臋bnego przemy艣lenia i ustalenia nowego balansu: balansu pomi臋dzy biurem a domem, wsp贸lnot膮 a odr臋bno艣ci膮, presj膮 na wyniki a zdrowiem, zyskiem a lud藕mi, dzia艂alno艣ci膮 gospodarcz膮 a ochron膮 艣rodowiska.

Od pocz膮tku pandemii pracownicy firmy regularnie wype艂niali ankiety typu pulse-check. Dzi臋ki nim mo偶na obserwowa膰 nastroje panuj膮ce w zespo艂ach, poziom satysfakcji pracownik贸w czy monitorowa膰 poziom obci膮偶enia prac膮.

Dla wszystkich by艂o te偶 jasne, 偶e w firmie obejmuj膮cej ponad 30 marek z obszaru prasy, medi贸w i internetu, wyst臋puj膮 bardzo r贸偶ne sposoby pracy. Zespo艂y pracuj膮 w odmiennych trybach i tempach. Dlatego zdecydowano o przyj臋ciu kilku modeli pracy hybrydowej zamiast jednego. Postawiono na wolno艣膰 wyboru. Szefowie dzia艂贸w i zespo艂贸w redakcyjnych dostali swobod臋 okre艣lenia metod pracy, a pracownicy byli zach臋cani do postawy asertywnej i negocjacji. Liderzy mieli za zadanie wys艂ucha膰 ich opinii i doprowadzi膰 do kompromisu

Podj臋to r贸wnie偶 dzia艂ania, kt贸re mia艂y za zadanie przygotowa膰 ludzi do 偶ycia w hybrydowej kulturze. Liderzy uzyskali wsparcie niezb臋dne, by mogli efektywnie zarz膮dza膰 spotkaniami online, proaktywnie pozyskiwa膰 informacje o samopoczuciu pracownik贸w i dzia艂a膰 bardziej inkluzywnie poprzez anga偶owanie pracownik贸w. 

Jakie najwa偶niejsze zasady organizacyjne zosta艂y wypracowane podczas pracy zdalnej?

  • rezygnacja ze spotka艅 hybrydowych – mieszanie uczestnik贸w obecnych na miejscu z osobami wdzwaniaj膮cymi si臋 okazywa艂o si臋 ma艂o efektywne. 
  • wprowadzenie nowych zasad uczestnictwa w spotkaniach wirtualnych: w艂膮czona kamera podczas spotka艅 (a je艣li kto艣 chce j膮 wy艂膮czy膰, to z szacunku do innych uczestnik贸w, wyja艣nia pow贸d).
  • r贸wny dost臋p do informacji dla os贸b pracuj膮cych w biurze i pracuj膮cych zdalnie: lepsze dokumentowanie spotka艅, na kt贸rych zapadaj膮 kluczowe decyzje, oraz przejrzysta komunikacja zapewniaj膮ca wszystkim taki sam obraz sytuacji. 

Kluczowa okaza艂a si臋 r贸wnie偶 konieczno艣膰 zadbania o wi臋zi spo艂eczne i emocjonalne.

RAS Polska wprowadzi艂o tzw. 鈥濼ouchpoints鈥 czyli wiele nowych praktyk, kt贸re umo偶liwiaj膮 kontynuowanie budowania wi臋zi spo艂ecznych i emocjonalnych w organizacji. Jakie to praktyki? 

  • Dni Wsp贸艂pracy – spotkania lider贸w odbywaj膮ce si臋 co dwa tygodnie w biurze, 
  • lu藕ne, spontaniczne spotkania towarzyskie 鈥 kolacje, lunche w biurze,
  • wsp贸lne akcje takie jak grupowe sadzenie drzew,
  • transmisje CEO Live i CEO Live/Board edition, Town Hall , kt贸re umo偶liwiaj膮 pracownikom rozmowy z cz艂onkami zarz膮du,
  • 鈥濳awa z…鈥 onlinowe spotkania ze znanymi lud藕mi,
  • RASP Arena – platforma do przedstawiania nowych produkt贸w i us艂ug, 
  • Innovation Hour umo偶liwia nam dzielenie si臋 pomys艂ami, 
  • RASP SLOW format pomocowy: wspieraj膮cy dobre samopoczucie, dbanie o siebie i zdrowie;

Jak RAS Polska dba o dobrostan psychicznych swoich pracownik贸w?

Dba艂o艣膰 o zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie pracownik贸w wpisuje si臋 w nasz膮 kultur臋 na wielu poziomach. S艂u偶ymy rad膮, jak pracownicy mog膮 urz膮dzi膰 ergonomiczne biura w domu; zach臋camy do odbywania spotka艅 w postaci spacer贸w; dbamy o sta艂膮 dost臋pno艣膰 psycholog贸w zapewniaj膮cych indywidualne konsultacje i wspieramy grup臋 samopomocy pracowniczej zajmuj膮c膮 si臋 tematami takimi jak np. 鈥瀦buntowane nastolatki鈥 czy 鈥瀙roblemy w zwi膮zkach鈥. W naszych programach dbania o dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne dotychczas bra艂o udzia艂 ponad 800 os贸b. Da艂o nam to dwie istotne informacje: po pierwsze, us艂ugi tego typu s膮 potrzebne; po drugie, pracownicy maj膮 du偶e zaufanie do firmy, skoro tak licznie s膮 gotowi rozmawia膰 o sprawach osobistych. (…) Kultura zarz膮dzania, w kt贸rej pracoholizm by艂 powodem do dumy? 鈥 te czasy min臋艂y– t艂umaczy Mark Dekan

Jakie efekty przyni贸s艂 program SMART WORK?

Zmiana kultury organizacyjnej jest ci膮g艂a a RAS Polska mierzy regularnie jej efekty. Podstawow膮 miar膮, jak膮 przyk艂adaj膮 do swoich dzia艂a艅, jest zadowolenie pracownik贸w. Liczy si臋 odpowied藕 na pytanie, ilu z nich wyra偶a si臋 pozytywnie o firmie, wi膮偶e z ni膮 swoj膮 przysz艂o艣膰 i jest gotowych na pe艂ne zaanga偶owanie. W pa藕dzierniku 2021 roku odnotowano wzrost poziomu zaanga偶owania o 15 punkt贸w procentowych w por贸wnaniu z badaniem sprzed pandemii. Tym samym odwr贸cili spadkowy trend obecny w Polsce i na 艣wiecie, o kt贸rym pisali艣my w tym artykule.  

Poznajcie 10 zasad filozofii Smart Work w Ringier Axel Springer Polska:

  1. Wolno艣膰 
  2. Autonomia 
  3. R贸wno艣膰 
  4. Zaufanie 
  5. Servant Leadership (S艂u偶ebne przyw贸dztwo) 
  6. Jasny cel 
  7. Ergonomia 
  8. Well-being 
  9. Kontakt z natur膮 
  10. Samorealizacja
Dawid Pacha

Founder Pakietu Wsparcia. Pe艂ni艂 role lidera zespo艂贸w ds. innowacji i stratega marketingu online. Wsp贸艂pracowa艂 m.in. z Met膮, Microsoftem, czy Nike. Zna doskonale problemy nowoczesnych firm. Dawid rozwija艂 od zera kilka startup贸w, by艂 tak偶e osob膮 zaanga偶owan膮 osoba w 艣rodowisku marketingowym, software house鈥檕wym i akademickim.