Skip to main content

Stawianie granic to podstawowa umiejętność, którą powinien rozwijać każdy z nas. Czemu? Jeśli granice nie istnieją, to Twój pracodawca może oczekiwać choćby, że będziesz odbierać telefony o każdej porze dnia i nocy (także podczas dni wolnych), a czasu na przerwę na lunch nie potrzebujesz. Zamiast przerw czekają Cię dni pełne przedłużających się spotkań… Brzmi znajomo? Najwyższy czas na wyznaczenie granic.

Co to są granice?

Granice mogą być fizyczne, emocjonalne bądź psychiczne. Są to bariery tworzone przez nas samych, aby chronić nas przed wykorzystywaniem, nadmiernym angażowaniem się lub nieetycznym zachowaniem w danej sytuacji.

Dlaczego warto wyznaczać granice w pracy?

W świecie home office granica między życiem zawodowym a domowym łatwo się zaciera, dlatego tak ważne jest, by wiedzieć, gdzie ona leży. Ta granica pozwoli ochronić Twój czas wolny, ale także pomoże lepiej zaangażować się w pracę wtedy, kiedy rzeczywiście powinieneś ją wykonywać.

Choć wyznaczanie granic może wydawać się mało elastycznym sposobem pracy, jest to skutecznym sposób na to, by zyskać pewność siebie, mniej się stresować i pracować bardziej wydajnie.

Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Illinois pracownicy, którzy mieli większą kontrolę nad granicami w życiu zawodowym i osobistym, lepiej radzili sobie ze stresem.

Granice zawodowe mogą być szczególnie pomocne dla nowo zatrudnionych. Ze strony pracodawcy należy pamiętać, żeby  już od pierwszego tygodnia pracy jasno określić, komu nowy pracownik odpowiada, komu przekazuje projekty, od kogo otrzymuje informacje zwrotne itp. Dzięki temu można uniknąć wielu nieporozumień.

Granice w pracy, które warto wyznaczyć

Dbaj o prawdziwy odpoczynek – zadbaj o swój wolny czas. Każda firma powinna wyznaczyć jasne zasady dotyczące odpowiadania na maile lub rozmowy telefoniczne po godzinach pracy. Jeśli takich zasad nie ma, ustal je z przełożonym.

Szanuj kalendarz – swój i współpracowników. Nie umawiaj spotkań w zablokowanym czasie kalendarzowym i w godzinach lunchu. Piątki popołudniu to również słaby termin na organizowanie narad.

Rób przerwy – w czasach pracy hybrydowej i home office trzeba szczególnie zadbać o to, aby przerwy były respektowane przez wszystkich – liderów i współpracowników.

Pamiętaj o regularnych urlopach – brak urlopu może doprowadzić do szybszego wypalenia zawodowego i chronicznego zmęczenia. Nawet krótki wypoczynek przynosi wiele korzyści: wzmacnia motywację, kreatywność i długoterminowe poczucie szczęścia.

Dawid Pacha

Odpowiedzialny za Pakiet Wsparcia w firmie Trzymsie.pl. Pełnił role lidera zespołów ds. innowacji i stratega marketingu online. Współpracował m.in. z Metą, Microsoftem, czy Nike. Zna doskonale problemy nowoczesnych firm. Dawid rozwijał od zera kilka startupów, był także osobą zaangażowaną osoba w środowisku marketingowym, software house’owym i akademickim.