Skip to main content

Stawianie granic to podstawowa umiej臋tno艣膰, kt贸r膮 powinien rozwija膰 ka偶dy z nas. Czemu? Je艣li granice nie istniej膮, to Tw贸j pracodawca mo偶e oczekiwa膰 cho膰by, 偶e b臋dziesz odbiera膰 telefony o ka偶dej porze dnia i nocy (tak偶e podczas dni wolnych), a czasu na przerw臋 na lunch nie potrzebujesz. Zamiast przerw czekaj膮 Ci臋 dni pe艂ne przed艂u偶aj膮cych si臋 spotka艅鈥 Brzmi znajomo? Najwy偶szy czas na wyznaczenie granic.

Co to s膮 granice?

Granice mog膮 by膰 fizyczne, emocjonalne b膮d藕 psychiczne. S膮 to bariery tworzone przez nas samych, aby chroni膰 nas przed wykorzystywaniem, nadmiernym anga偶owaniem si臋 lub nieetycznym zachowaniem w danej sytuacji.

Dlaczego warto wyznacza膰 granice w pracy?

W 艣wiecie home office granica mi臋dzy 偶yciem zawodowym a domowym 艂atwo si臋 zaciera, dlatego tak wa偶ne jest, by wiedzie膰, gdzie ona le偶y. Ta granica pozwoli ochroni膰 Tw贸j czas wolny, ale tak偶e pomo偶e lepiej zaanga偶owa膰 si臋 w prac臋 wtedy, kiedy rzeczywi艣cie powiniene艣 j膮 wykonywa膰.

Cho膰 wyznaczanie granic mo偶e wydawa膰 si臋 ma艂o elastycznym sposobem pracy, jest to skutecznym spos贸b na to, by zyska膰 pewno艣膰 siebie, mniej si臋 stresowa膰 i pracowa膰 bardziej wydajnie.

Wed艂ug bada艅 przeprowadzonych na Uniwersytecie Illinois pracownicy, kt贸rzy mieli wi臋ksz膮 kontrol臋 nad granicami w 偶yciu zawodowym i osobistym, lepiej radzili sobie ze stresem.

Granice zawodowe mog膮 by膰 szczeg贸lnie pomocne dla nowo zatrudnionych. Ze strony pracodawcy nale偶y pami臋ta膰, 偶eby  ju偶 od pierwszego tygodnia pracy jasno okre艣li膰, komu nowy pracownik odpowiada, komu przekazuje projekty, od kogo otrzymuje informacje zwrotne itp. Dzi臋ki temu mo偶na unikn膮膰 wielu nieporozumie艅.

Granice w pracy, kt贸re warto wyznaczy膰

Dbaj o prawdziwy odpoczynek – zadbaj o sw贸j wolny czas. Ka偶da firma powinna wyznaczy膰 jasne zasady dotycz膮ce odpowiadania na maile lub rozmowy telefoniczne po godzinach pracy. Je艣li takich zasad nie ma, ustal je z prze艂o偶onym.

Szanuj kalendarz – sw贸j i wsp贸艂pracownik贸w. Nie umawiaj spotka艅 w zablokowanym czasie kalendarzowym i w godzinach lunchu. Pi膮tki popo艂udniu to r贸wnie偶 s艂aby termin na organizowanie narad.

R贸b przerwy – w czasach pracy hybrydowej i home office trzeba szczeg贸lnie zadba膰 o to, aby przerwy by艂y respektowane przez wszystkich – lider贸w i wsp贸艂pracownik贸w.

Pami臋taj o regularnych urlopach – brak urlopu mo偶e doprowadzi膰 do szybszego wypalenia zawodowego i chronicznego zm臋czenia. Nawet kr贸tki wypoczynek przynosi wiele korzy艣ci: wzmacnia motywacj臋, kreatywno艣膰 i d艂ugoterminowe poczucie szcz臋艣cia.

Dawid Pacha

Founder Pakietu Wsparcia. Pe艂ni艂 role lidera zespo艂贸w ds. innowacji i stratega marketingu online. Wsp贸艂pracowa艂 m.in. z Met膮, Microsoftem, czy Nike. Zna doskonale problemy nowoczesnych firm. Dawid rozwija艂 od zera kilka startup贸w, by艂 tak偶e osob膮 zaanga偶owan膮 osoba w 艣rodowisku marketingowym, software house鈥檕wym i akademickim.