Skip to main content

Moda na dbanie o sw贸j dobrostan psychiczny wdar艂a si臋 tak偶e do 艣wiata social medi贸w. To pozytywne zjawisko: im wi臋cej os贸b przypomina nam, 偶eby艣my dbali o siebie, tym wi臋ksza jest szansa, 偶e skorzystamy z tej rady. Warto jednak by膰 sceptycznym wobec porad zdrowotnych, kt贸rymi influencerzy dziel膮 si臋 na swoich profilach. Wiele z nich nie ma 偶adnego poparcia naukowego (np. przyjmowanie niekt贸rych suplement贸w). Jest jednak rada, kt贸ra ostatnio sta艂a si臋 popularna i kt贸ra rzeczywi艣cie pochodzi z podr臋cznika napisanego przez psychologa. Chodzi o trend polegaj膮cy na zanurzaniu twarzy w lodowatej wodzie lub przyk艂adaniu lodu do klatki piersiowej/ twarzy w celu 艂agodzenia niepokoju. Chodzi o 鈥Vagus Nerve Icing鈥 czyli oblodzenie nerwu b艂臋dnego, najd艂u偶szego nerwu czaszkowego w naszym ciele.

Na portalu The Skimm mo偶na znale藕膰 wywiad z psycholo偶k膮 kliniczn膮, dr Jenny Taitz. To autorka ksi膮偶ki 鈥淛ak by膰 singlem i by膰 szcz臋艣liwym” specjalizuj膮ca si臋 w leczeniu depresji, l臋k贸w i terapii poznawczo-behawioralnej. Oblodzenie nerwu b艂臋dnego jest cz臋艣ci膮 techniki, kt贸r膮 ona i inni psychologowie od lat zalecaj膮 pacjentom cierpi膮cym na schorzenia psychiczne.

Jak dzia艂a Vagus Nerve Icing?

Przypomnij sobie, w jaki spos贸b reaguje twoje cia艂o, kiedy wskakujesz do zimnego basenu lub do lodowatej k膮pieli. To do艣wiadczenie jest od艣wie偶aj膮ce i zaskakuj膮ce. Reakcja ta nazywana jest „dive response” i dzia艂a niczym twardy reset dla umys艂u i cia艂a. Polega na odwr贸ceniu uwagi umys艂u od tego, czym si臋 stresujemy. Krew przep艂ywa z narz膮d贸w nieistotnych do istotnych, takich jak m贸zg i serce, a t臋tno spowalnia. Dr Taitz twierdzi, 偶e takie zmiany fizjologiczne mog膮 skutecznie pom贸c poczu膰 si臋 spokojniej.

Je艣li nie masz mo偶liwo艣ci zanurzenia si臋 w Ba艂tyku w 艣rodku dnia, mo偶esz wywo艂a膰 ten sam efekt, och艂adzaj膮c nerw b艂臋dny. Nerw b艂臋dny 艂膮czy m贸zg z kilkoma cz臋艣ciami cia艂a i jest zaanga偶owany w funkcje cia艂a takie jak oddychanie, aktywno艣膰 uk艂adu kr膮偶enia czy trawienie.

Jak stymulowa膰 nerw b艂臋dny?

Dr Taitz zaleca zanurzanie twarzy w wodzie z lodem. Tak jak robi膮 to influencerzy na TikToku. Potrzebujesz jedynie lodu (lub paczki mro偶onych warzyw) i wody. Umie艣膰 oba sk艂adniki w du偶ej misce i ustaw minutnik na 15-30 sekund. Wstrzymaj oddech, zanurkuj i trzymaj g艂ow臋 zanurzon膮 w misce, dop贸ki nie w艂膮czy si臋 alarm. Poziom stresu powinien opa艣膰.

Doktor Taitz zauwa偶a, 偶e najwa偶niejszym wnioskiem z tego 膰wiczenia jest fakt, 偶e w zasi臋gu r臋ki s膮 rzeczy, kt贸re mog膮 ci pom贸c si臋 zresetowa膰. Droga do lepszego samopoczucia wiedzie poprzez przyjmowanie nieprzyjemnych dozna艅, a nie uciekanie w drug膮 stron臋.

Czy Vagus Nerve Icing mo偶e zaszkodzi膰?

Dr Taitz twierdzi, 偶e niekt贸rzy powinni unika膰 oblodzenia nerwu b艂臋dnego, np. osoby podatne na migreny lub cierpi膮ce na choroby serca – stymulacja nerwu b艂臋dnego mo偶e negatywnie wp艂ywa膰 na obie te dolegliwo艣ci. Je艣li nie jeste艣 pewien, czy mo偶esz spr贸bowa膰 tej techniki, skonsultuj si臋 z lekarzem.

Je艣li nie widzisz przeciwskaza艅, mo偶esz r贸wnie偶 rozwa偶y膰 przeprowadzenie pe艂nej serii terapii TIPP. Jest to specyficzna technika przeciwl臋kowa stosowana w ramach dialektycznej terapii behawioralnej, kt贸r膮 dr Taitz zaleca swoim klientom. W艂o偶enie g艂owy do lodowatej wody jest jednym ze sposob贸w na zrobienie pierwszego kroku.

TIPP

  • Temperatura: w艂贸偶 g艂ow臋 do miski z zimn膮 wod膮 i lodem.
  • Intensywne 膰wiczenie: przez co najmniej 60 sekund wykonuj aktywno艣ci w stylu burpees lub jumping jacks.
  • Tempo oddychania: wdech nosem przez 4 sekundy, wydech ustami przez oko艂o 6 sekund. Oddychaj w ten spos贸b przez minut臋 lub dwie.
  • Progresywne rozlu藕nianie mi臋艣ni: napinaj i rozlu藕niaj kolejne cz臋艣ci cia艂a przez oko艂o 5 sekund. Zacznij od g贸ry – np. od czo艂a, ust i szyi.

Pami臋taj jednak, 偶e TIPP to nie jest lekarstwo na wszystko. To tylko spos贸b na produktywn膮 rekalibracj臋.

Okazuje si臋, 偶e nawet na TokToku mo偶na znale藕膰 skuteczne sposoby na radzenie sobie ze stresem. Oblodzenie nerwu b艂臋dnego jest prawdziw膮 technik膮 przeciwl臋kowej, kt贸r膮 psychologowie i terapeuci stosuj膮 ju偶 od jakiego艣 czasu. Zanurzanie g艂owy w lodowatej wodzie mo偶e by膰 skutecznym sposobem na obni偶enie t臋tna i przekierowanie przep艂ywu krwi. Mo偶esz poczu膰 si臋 lepiej w szybkim czasie i  z wykorzystaniem rzeczy, kt贸re bez problemu znajdziesz w domu.

Dawid Pacha

Founder Pakietu Wsparcia. Pe艂ni艂 role lidera zespo艂贸w ds. innowacji i stratega marketingu online. Wsp贸艂pracowa艂 m.in. z Met膮, Microsoftem, czy Nike. Zna doskonale problemy nowoczesnych firm. Dawid rozwija艂 od zera kilka startup贸w, by艂 tak偶e osob膮 zaanga偶owan膮 osoba w 艣rodowisku marketingowym, software house鈥檕wym i akademickim.